Czy istnieje miejscowa redukcja tkanki tłuszczowej?

Dieta Porady Motywacja

dieta fitness

featured

Jak spalić tłuszcz na brzuchu? Jest to jedno z najczęstszych pytań zadawanych nie tylko na siłowni, a również przez ludzi którzy postanawiają poprawić swoją sylwetkę.

Większość trenerów uważa, że nie ma sposobu na spalenie kalorii lub pozbywania się tłuszczu z konkretnej partii ciała poprzez dietę lub trening i szczerze mówiąc to jest w teoretycznie prawda.

Wiec dlaczego dzieje się tak, że kiedy jesteśmy w liceum lub nawet na studiach możemy jeść co tylko chcemy nie obrastając w tłuszcz a do tego budowanie mięśni przychodzi nam też dosyć łatwo?

Natomiast jak zbliżamy się do 40 stki przybieramy 2 kg po jednej wizycie w McDonaldzie.

Dlaczego dzieje się tak, że niektórzy ludzie mogą jeść pizze, fast foody i słodycze i są cały czas szczupli i trzymają niski poziom tkanki tłuszczowej? Natomiast inni ludzie cały czas walczą z waga pomimo trzymania diety I ćwicząc regularnie?

Innymi słowy, co decyduje o tym czy nasze ciało buduje mięśnie i spala tłuszcz? Czy jest to nasza dieta? Czy jest to rodzaj treningu jaki wykonujemy?

Tutaj moja odpowiedz może zaskoczyć niektórych z was. Są to nasze hormony.

Dobra wiadomość jest taka, ze poprzez dietę i trening jesteśmy w znaczny sposób kontrolować nasza gospodarkę hormonalną (zakładając, że jesteśmy zdrowi i że nie mamy problemów natury biologicznej) jednak proces ten jest dosyć skomplikowany i powinnismy wiedzieć dokładnie jak do tego podejść.

Hormony odgrywają główna role w procesach metabolicznych w naszym ciele i decydują o tym czy spożywane kalorie są przekształcane na ciepło i energię czy odkładane jako tłuszcz.

Za każdym razem kiedy coś spożywamy, nasz organizm zaczyna wydzielać hormony, a rodzaj pokarmu jaki wybieramy zmusza nasz organizm do produkcji konkretnych hormonów.

Tak też, kiedy jemy węglowodany takie jak makaron, chleb, czy czekoladę nasza trzustka wydziela insulinę aby uregulować poziom cukry we krwi. Kiedy natomiast na naszym talerzu znajdzie się źrodło białka, trzustka oprócz insuliny wydzieli również glukagon. Glukagon pojawia się w krwiobiegu wtedy, gdy poziom cukru we krwi jest za niski.

Glukagon powoduje że magazynowany w wątrobie, mięśniach i tłuszczu glikogen jest konwertowany do glukozy i uwalniany do krwiobiegu.

Podsumowując, insulina jest hormonem magazynującym tłuszcz a glukagon działa odwrotnie rozbijając tłuszcz w postaci glikogenu na glukozę (cukier prosty).

Żeby była jasność, wszystkie makroskładniki (białka, tłuszcze i cukry) dostarczają kalorii. Jednak nie wszystkie kalorie są sobie równe. Nasz metabolizm nie decyduje o tym czy spalać czy magazynować pokarm patrząc na ilość kalorii. Robi to pod wpływem hormonów, które te pokarmy wydzielają. Dlatego też jakość kalorii ma tak samo znaczenie jak ich ilość (a może nawet większe).

Kalorie “dobrej jakości” powodują wydzielanie hormonów palących tłuszcz natomiast “zle kalorie” powodują wydzielanie hormonów magazynujących tłuszcz.

Wiadomo, że aby schudnąć należy przez jakiś czas spożywać mniej kalorii niż ich spalamy. Natomiast jeśli te kalorie będą pochodziły z np. cukrów powodujących skoki insuliny, nasz organizm za wszelka cenę będzie magazynował tłuszcz.

Oczywiście genetyka też odgrywa tutaj dużą role. Niektórzy ludzie maja naturalnie wyższy poziom insuliny we krwi (insulino odporność) natomiast są ludzie którzy maja jej o wiele mniej. Poznanie swojego stanu hormonalnego jest dosyć istotną sprawą w dobieraniu diety i planu treningowego. Oprócz wizyty u lekarza i zrobienia szczegółowych badań można też stwierdzić pewne zależności obserwując swoja własną sylwetkę.

Tłuszcz na biodrach – jeżeli Twój organizm “lubi” odkładać tłuszcz na biodrach, może to oznaczać, ze trzustka wydziela dużo insuliny i jest jej dużo w krwiobiegu. Takie osoby powinny układać dietę koncentrując się na produktach o niskim czynniku glikemicznym i unikać słodyczy, cukrów a nawet niektórych owoców.

Duże Uda – może to sie wiązać z dużą ilością estrogenów. Tutaj należy unikać jedzenia z plastikowych pojemników, soji, nabiału, piwa, a nawet kawy.

Brzuch – odkładanie się tłuszczu głównie na brzuchu wiąże się z wysokim poziomem kortyzolu (hormon stresu) takim osobom zaleca się relax, odpoczynek, medytacje, słuchanie relaksacyjnej muzyki, odpoczynek (pewnie nikt jeszcze Ci nie mówił że aby spalić tłuszcz na brzuchu to powinieneś odpoczywać). Osoby te rownież powinny starać się trenować wieczorami. Trening zawsze wiąże się z dodatkowym stresem dla organizmu a kortyzol jest zawsze najwyższy z rana. Żeby uniknąć nadmiernej ilości stresu i produkcji kortyzolu należy planować treningi w poźniejszych częściach dnia.

Ramiona – w szczególności triceps. Tłuszcz w tych rejonach może oznaczać niski testosteron. Tak dziewczyny, Wy tez go macie, a jeżeli jest go za mało to robią się takie galaretowate ramiona jak zwykle mają nasze babcie. Jedzenie awokado, tłustych ryb, jaj, sera a także ćwiczenie z obciążeniem na siłowni (robienie przysiadów, martwego ciagu, wyciskania na ławeczce itp) sprzyja naturalnej produkcji testosteronu.

Kark i górna część pleców – tutaj winna jest znowu wysoka insulina, ale także Tyroksyna, hormon produkowany przez tarczyce. Odkładanie tłuszczu na karku i plecach może wskazywać na niską ilość Tyroksyny. Tarczycę zwykle leczy się farmakologicznie jednak jedzenie owoców morskich, szpinaku, jarmużu, sezamu i suplementacja selenu jest tutaj zalecana.

Kostki - dużo dziewczyn ma z tym problem. Może to być wpływ zbyt niskiego hormonu wzrostu wydzielanego podczas snu. Kolejna świetna rada na spalanie uporczywego tłuszczu to wysypianie się i odpowiedni odpoczynek.

Oczywiście mówimy tutaj o widocznych dysproporcjach. Jeżeli jesteś osobą która ma tendencje do tycia w konkretnym miejscu może to być zależne od twojej gospodarki hormonalnej. Nie mówimy tutaj oczywiście o przypadkach gdzie osoba jest otyła i twierdzi że ma problem z hormonami bo ma dużo tłuszczu na brzuchu.

Podsumowując, można powiedzieć że nasz organizm często pokazuje na zewnątrz co dzieje sią z nim wewnątrz. Każdy plan treningowy i żywieniowy powinien być spersonalizowany i dobrany pod daną osobę bo wszyscy jesteśmy różni.

Autor: Ania Kaszuba-trener personalny

Napisz pierwszy komentarz

Skomentuj

Najlepsza jakość gwarantowana przez IMG S.A.